Ligia Seman: “Portrete din cioburi†– Iubirea ce menţine aprinsă flacăra vieţii
În “Portrete din cioburi†Ligia Seman reia teme din cărţile sale precedente şi compune un roman arborescent, în două volume. Cartea sa este o analiză a eşecului şi triumfului în dragoste, o poveste despre convertirea la Dumnezeu, o istorie de familie, dar şi fresca unei lumi, a societăţii româneşti de dinainte şi după momentul Decembrie 1989. În construcţia sa, romanul “Portrete din cioburi†îmbină componente de roman creştin, roman de dragoste, de moravuri, politic, etc. Romanul poate fi privit şi drept unul intelectual.
Ligia Seman ÅŸi lumea din romanele sale:
Ligia Seman este o prozatoare română creÅŸtină de valoare. Ligia Seman debutează în anul 1995 cu romanul “Funiile dragosteiâ€, urmat de “Handicapul conÅŸtiinÅ£ei†(1999), “Tragedie ÅŸi triumf†(2004) ÅŸi “ Domnind peste împrejurările vieÅ£ii†(2006) – ultima, un volum de eseuri cu adresabilitate feminină, îmbinate cu psihoterapie, propunând soluÅ£ii biblice. Primele două cărÅ£i menÅ£ionate prezintă pe lângă experienÅ£a creÅŸtină a personajelor, ÅŸi o poveste de iubire bine conturată, ce aduce un plus de umanitate ÅŸi dă o notă romantică naraÅ£iunii.
„Dincolo de experienÅ£a umană limitată este divinitateaâ€
„Dincolo de experienÅ£a umană limitată este divinitateaâ€, afirma cândva, scriitoarea. Acest adevăr este exploatat ÅŸi în „Portrete din cioburiâ€. Aici, Ligia Seman ne demonstrează cu talent că în labirintul ameninţător ÅŸi plin de tentaÅ£ii înÅŸelătoare al lumii, a rămâne de partea binelui, adevărului ÅŸi purităţii reprezintă un act plin de eroism, un test al credinÅ£ei ÅŸi loialităţii faţă de Dumnezeu. Atât la vârsta adolescenÅ£ei cât ÅŸi a maturităţii, spiritul de compromis ne încearcă continuu, oferindu-ne ocazii de realizare materială, dar sacrificând idealurile înalte ale curăţiei de suflet, de caracter.
O istorie de viaţă
Una din temele romanului “Portrete din cioburi†ar putea fi atingerea fericirii prin iubire. Pe parcursul acÅ£iunii, Gabriel, fiul lui Emil, ajunge să repete istoria de viaţă a tatălui său. Povestea se repetă cu cele două iubiri ale sale, Stela ÅŸi Isa. Autoarea pune foarte mult accent pe aceste idile, încadrându-le perfect în conjuncturi socio-politice specifice. ExperienÅ£a trăită de Gabriel cu Stela ÅŸi Isa ne arată latura realistă a eroului, însă pe cea ÅŸi sentimentală. Aceste relaÅ£ii îi determină lui Gabriel, destinul. Iată cum descrie autoarea lupta interioară a lui Gabriel, alături de Isa. „Când opiul trupului nu mai acÅ£iona, în tot mai multe seri, în urma unei beÅ£ii a cărnii, Gabriel, obosit ÅŸi nervos, răsuflând lângă ea în întunericul dormitorului – îi scăpa printre degete. Trupul îi era lungit lângă ea, dar sufletul lui se îndepărta de ea, se întorcea mereu spre obsesia lui fixă, spre familia ce o părăsise. Stătea nemiÅŸcat ÅŸi ea la început credea că doarme, dar apoi a înÅ£eles că ochii lui erau deschiÅŸi ÅŸi realiza la ce se gândeÅŸte el. Era chinuitor gândul că poate nu va mai putea face nimic să-l păstreze.â€
În căutarea sensului propriei existenţe
Personajele principale, Emil ÅŸi Gabriel, tată ÅŸi fiu, vor afla în cele din urmă, prin intermediul experienÅ£elor trăite, sensul propriei existenÅ£e, dar ÅŸi sensul existenÅ£ei lui Dumnezeu. Din cauza acestor experienÅ£e, inclusiv cele amoroase, cei doi îşi vor schimba, pe măsură ce trece timpul, concepÅ£ia despre viaţă, familie ÅŸi Divinitate. Emil ÅŸi Gabriel sunt personaje complexe ÅŸi ocupă poziÅ£ii înalte în societate. Cei doi sunt capabili de trăiri interioare profunde, devastatoare. Gabriel este tipul omului filosof, comtemplativ, un intelectual. “Aluziile lui Gorică la faptul că Gabriel e natural înzestrat pentru a urca în vârful piramidei, urmând pilda tatălui său, care în timpul studenÅ£iei fusese secretar al Uniunii Tineretului Comunist, mult timp iscară în sufletul băiatului sentimente ÅŸi gânduri contradictorii.â€
Credinţa în Dumnezeu, singura forţă pentru supravieţuire
Gabriel, tipul de intelectual care încearcă să se autodepăşească, trăieÅŸte într-o realitate crudă. “DorinÅ£a uriaşă din interiorul lui de a-ÅŸi depăşi propria condiÅ£ie, de a se ridica deasupra oamenilor obiÅŸnuiÅ£i, se lupta cu aversiunea faţă de armele care îi erau oferite – fuziunea cu teoriile materialismului dialectic. Nu putea accepta această filosofie în primul rând pentru că ea reprezenta fundaÅ£ia pe care se clădise viaÅ£a tatălui său. EÅŸecul acestei vieÅ£i îi adusese atâta suferinţă ÅŸi frustrare, încât se ferea de orice ar putea prevesti o istorie asemănătoare. ÃŽn al doilea rând, politica bazată pe această filosofie excludea credinÅ£a în Dumnezeu, despre care el nu ÅŸtia prea multe, dar care fusese totuÅŸi singura forţă ce o ajutase pe mama lui să supravieÅ£uiască ÅŸi să vadă un sens în tot ce îndurase.â€
Moravurile unei societăţi
Romanul Ligiei Seman “Portrete din cioburi†poate fi considerat şi un roman politic. În paginile cărţii, autoarea evocă societatea socialistă vazută prin ochii unor intelectuali, tată şi fiu, Emil şi Gabriel. Autoarea prezintă moravurile acestei societăţi, falsitatea regimului politic. Însă niciodată nu s-a putut inventa o cale sigură de adormire a conştiinţei atunci când ai avut ocazia să cunoşti chemarea Cuvântului divin. Nu există nici linişte şi nici odihnă pentru cei care aleg să lase deoparte frumuseţea inocenţei de copil al lui Dumnezeu pentru plăcerile şi realizările de o clipă ale compromisului şi păcatului. Nimic nu se compară cu o conştiinţă curată faţă de sine şi faţă de ceea ce este bine şi drept, fiindcă indiferent cât de mult suntem minţiţi de societatea în mijlocul căreia trăim, totuşi Dumnezeu există şi noi am fost creaţi pentru El.
„O stea veÅŸnică pe firmamentul Universuluiâ€
Tema iubirii de Dumnezeu este omniprezentă în carte, în roman, ea înglobându-le pe cele amintite mai sus. Iubirea, dragostea de Dumnezeu este singurul lucru care îl Å£ine în viaţă pe Gabriel. Ea a fost singura care i-a menÅ£inut aprinsă flacăra vieÅ£ii. El nu a încetat niciodată să creadă în Dumnezeu, indiferent de circumstanÅ£e ÅŸi asta l-a definit ca om. Chiar dragostea sa pentru soÅ£ie se circumscrie ÅŸi se realizează ca urmare a dragostei pentru Creator. „Dragostea profundă dintre un bărbat ÅŸi o femeie, cu siguranţă sunt simbolul Celei mai mari opere de Iubire ÅŸi Răscumpărare, iar reflectarea acestei iubiri în vieÅ£ile celor din jur o stea veÅŸnică pe firmamentul Universului, deosebită de orice altă stea a lumii acesteia.â€
În roman, dialogul are un rol foarte bine determinat si foarte important. Autoarea se face uşor înţeleasă şi exprimă totul în fraze simple, pe un ton familiar. La fel ca şi în celelalte romane, şi în “Portrete din cioburi†stilul Ligiei Seman este clar şi concis. Un alt lucru care o apropie pe autoare de cititorii săi este tonul degajat pe care acesta îl foloseşte. Limbajul utilizat demonstrează că Ligia Seman este o bună observatoare a realităţii. Concluzia care se desprinde din romanul “Portrete din cioburi†este că nici negura comunismului, nici tentaţiile bunurilor lumeşti nu pot să stingă dorinţa după Dumnezeu ce ia naştere atunci când ajungi să cunoşti Cuvântul Său. Preţul compromisului este amar şi plin de suferinţă, o cărare ce te aruncă în abisul disperării fără întoarcere. Totuşi, farmecul iubirii divine se revarsă pe drumul celui ce ajunge să învingă, chiar şi în urma multor greşeli, amăgirile unei lumi lipsite de repere morale autentice.
Sursa: hunedoaraevanghelica.ro