Un volum de articole pentru cei ce nu vor să se lase prinşi în mrejele adormirii creştine
Motto: „AÅ£i luptat vreodată cu somnul? Teribilă luptă.â€
Este uÅŸor sau greu să te lupÅ£i cu somnul? Aceasta este întrebarea pe care ne-o punem, atunci când deschidem volumul „Lupta cu somnulâ€, al pastorului Petru Lascău. Răspunsul ne este oferit de-a lungul a peste 322 de pagini, ce cuprind diferite articole ce au văzut lumina tiparului începând cu anul 1985. „De la sosirea mea în Statele Unite, în anul 1985â€, spune Petru Lascău în „Introducereâ€, „m-am dedicat scrisului ÅŸi publicisticii. Am editat o revistă creÅŸtină, timp de 12 ani, pe care am numit-o „Exodus  Fiecare număr al revistei conÅ£inea un editorial, uneori ÅŸi articole scrise de mine. Cartea de faţă conÅ£ine o mare parte din aceste editoriale ÅŸi articole pe care le-am publicat timp de 12 ani, precum ÅŸi altele pe are le-am publicat în diverse publicaÅ£ii româneÅŸti ÅŸi eseuri pe care nu le-am publicat niciodată.â€
AÅŸa cum menÅ£ionează în „Introducereâ€, Petru Lascău ajunge în lumea nouă, în 1985. Aici, acesta locuieÅŸte 16 ani la Chicago. Din anul 2001, autorul se află în Phoenix, Arizona, unde slujeÅŸte ÅŸi în prezent, ca pastor al bisericii „Elim†(www.elimarizona.com). Printre creaÅ£iile sale se numără volumul de versuri „Semnătura iubiriiâ€, precum ÅŸi “PaÅŸi spre luminăâ€, „Biserica în asediuâ€, „Între zâmbet ÅŸi suspinâ€, „În răcoarea dimineÅ£iiâ€. „Lupta cu somnul†aruncă o privire asupra realităţilor din lumea creÅŸtină, într-o abordare diversă. Se discută de asemenea, noÅ£iuni de dogmatică, probleme privind relaÅ£iile interconfesionale, precum ÅŸi elemente de ecumenism. Cartea se distinge printr-un stil natural, documentat ÅŸi bine argumentat teologic. Volumul este o invitaÅ£ie la a-L cunoaÅŸte pe Isus Christos ÅŸi a birui prin El, în lupta cu somnul, pe care orice creÅŸtin o are de dus.
Obişnuinţa cu cele sfinte
Scopul pentru care a fost scrisă cartea este evident, încă din „Introducereâ€. Aici, Petru Lascău ne spune: „Public aceste eseuri dintr-o sfântă dorinţă de a-i ajuta la rândul meu, pe alÅ£i creÅŸtini, în lupta lor cu somnul. Probabil, că unora le voi lua somnul de pe ochi, iar pe alÅ£ii îi voi adormi de-a binelea cu scrisul meu. Oricum, nimeni nu poate satisface pe toată lumea. Cei ce dorm de-a binelea, învinÅŸi de obiÅŸnuinÅ£a cu cele sfinte, ÅŸi peste care apatia a căut ca un somn dulce, oricum nu vor citi aceste rânduri. Ele vor sluji celui care nu vrea să se lase pradă mrejelor adormirii.†Cu siguranţă că nimeni nu doreÅŸte în mod conÅŸtient „să se lase pradă mrejelor adormirii†şi tocmai de aceea, cartea lui Petru Lascău reprezintă un instrument util de a alunga somnul nesănătos din lucrurile spirituale.
De-a lungul a 45 de eseuri, dintre care câteva sunt scrise de Rodica Lascău, soÅ£ia autorului, avem ÅŸansa să urmărim o expunere dinamică, instructivă ÅŸi captivantă a luptei cu somnul în diferitele ei ipostaze. Printre titlurile capitolelor se numără: „BucuraÅ£i-văâ€, „Care este calea spre locaÅŸul luminii?â€, „Mi-am isprăvit alergareaâ€, „Ce vom alege?â€, „Crucificareaâ€, „Falsulâ€, „Ingratitudineaâ€, „Hollywood – Fabrica de vise produce coÅŸmareâ€, „Umnaismul laicâ€, „Libertare sau robieâ€, „Forest Gump?â€, „ProfeÅ£ii sfârÅŸituluiâ€, „De-am fi fost acolo!â€, „Cât de biblice sunt experienÅ£ele noastre?â€
Paleta subiectelor este destul de largă, astfel că trecând de primul articol, ce dă titlul volumului, putem explora subiecte diverse. Acestea privesc relaţia dintre bisericile evanghelice şi cele istorice, în speţă biserica ortodoxă. De asemenea, facem cunoştinţă cu dilemele etice din creştinismul contemporan, în relaţie cu o societate secularizată. În explorarea acestei teme, vom avea ocazia să urmărim o paralelă între evoluţia creştinismului penticostal în România, precum şi în Statele Unite ale Americii. Pe de altă parte, această carte nu se adresează strict credincioşilor penticostali, ci este dedicată tuturor creştinilor, fiind axată pe o problemă existenţială, legată de manifestarea darurilor Duhului Sfânt de-a lungul timpului şi mai ales, în perioada pe care o trăim. Nu în ultimul rând, în volumul de faţă găsim articole şi gânduri cu privire la evenimente cu care am fost contemporani în ultimii ani.
Dacă îţi iei ca aliat, Iubirea
Revenind la primul articol, „Lupta cu somnulâ€, merită amintite următoarele cuvinte: „Dormim, în timp ce umbra crucii se lungeÅŸte pe pământ, odată cu asfinÅ£itul acestui secol. Dormim. Cine ÅŸi cum o să ne trezească, oare?†În acest fel, Petru Lascău deplânge starea de toropeală care domneÅŸte în biserici, un somn paralizant, în ciuda binecuvântărilor ÅŸi a luminii revărsate de la Dumnezeu prin Sfânta Scriptură ÅŸi darurile spirituale. Este inexplicabil faptul că în pofida binecuvântrilor prezente ÅŸi a confortului de care beneficiem în raport cu alte timpuri, răspunsul celor care iau asupra lor Numele lui Hristos este atât de departe de ceea ce ar trebui să fie. Åži pe bună dreptate, autorul se întreabă ce este de făcut ÅŸi „oare ce ne va smulge confortului ÅŸi tihnei noaste doctrinare? O nouă doctrină, o criză, o suferinţă, o persecuÅ£ie? Nu ÅŸtiu, probabil că toate la un loc, sau poate cu totul altceva. Numai Dumnezeu ÅŸtie, noi însă avem nevoie de trezire.â€
Răspunsul ne este dat la finalul articolului. „În lupta noastră cu noaptea şi somnul avem ca aliat doar iubirea. Singura care veghează în aşteptare e dragostea. Ea scrutează mereu orizontul, într-o continuă aşteptare. Iar aşteptarea este freamăt şi nesomn, este dor şi pregătire.†Soluţia pe care o propune prin urmare, Petru Lascău, este de a uni dorul reîntâlnirii cu Hristos cu pregătirea, în vederea intrării în Împărăţia cea veşnică, totul motivat de iubirea pe care ar trebui să o avem faţă de Mântuitorul nostru.
Este extraordinar modul în care autorul transcende cadrul strict al penticostalismului, atingând marile teme creÅŸtine ÅŸi întâlnindu-se astfel, cu frământările, problemele ÅŸi incertitudinile tuturor celor care ÃŽl caută pe Hristos, indiferent de biserica de care aparÅ£in. Mergând pe aceeaÅŸi linie, un articol cutremurător din cartea „Lupta cu somnul†este cel intitulat „Au dispărut darurile Duhului Sfântâ€. Parcurgând evoluÅ£ia istorică a poziÅ£iei bisericii vizavi de doctrina dispariÅ£iei darurilor duhovniceÅŸti, se constată cum oameni mari din istoria creÅŸtinismului au influenÅ£at într-un mod nefericit concepÅ£ia vremii asupra prezenÅ£ei darurilor Duhului Sfânt, până acolo încât au interzis manifestarea lor în biserică.
Fără îndoială că Augustin de Hipo „în loc să caute motivele dispariţiei darurilor duhovniceşti din biserică în starea morală a epocii sale, a emis ipoteza că ele ar lipsi pentru că Dumnezeu le-a retras, nemaifiind necesare bisericii. În acest mod, prezenţa Duhului Sfânt este dată la o parte din biserică, prin chiar doctrinele formulate de aceasta. Lucru cu atât mai trist, cu cât chiar şi teologii protestanţi formulează poziţii asemănătoare. Analizând argumentele doctrinei inexistenţei darurilor spirituale, suntem surprinşi de diferitele raţionamente care au însoţit interdicţia manifestării lor chiar de către slujitorii bisericeşti, în ciuda a ceea ce stă scris în Biblie. Şi legând acest articol de tema volumului, ne putem întreba dacă nu cumva o cauză principala a somnului care a cuprins creştinismul nu se află tocmai în respingerea darurilor pe care Dumnezeu vrea să ni le ofere.
Cardinalul şi poetul ţăran
Dacă însă, cineva s-ar fi aÅŸteptat ca volumul „Lupta cu somnul†să fie o apologetică a penticostalismului sau a evanghelicalismului, se înÅŸeală. Fiindcă în articolul „Cardinalulâ€, vedem cum Petru Lascău demonstrează o reală apreciere faţă de o personalitate care s-a stins din viaţă, din sânul bisericii catolice. Mai precis, eseul abordează subiectul morÅ£ii cardinalului Bernardin din arhidioceza catolică a oraÅŸului Chicago. Pe parcursul mai multor pagini, învăţăm despre viaÅ£a exemplară pe care a dus-o acest om, despre care Petru Lascău spune: „Moartea cardinalului mi-a dovedit că se poate muri frumos. Că puterea ÅŸi înălÅ£imile unei slujbe atât de mari nu pot corupe un suflet sincer ÅŸi păstrat mereu curat, spălat de sângele jertfirii divine ÅŸi de lacrima rugăciunii. Ea a dovedit că se poate birui spaima morÅ£ii prin credinÅ£a dată sfinÅ£ilor odată pentru totdeauna. ÃŽn faÅ£a morÅ£ii, nu mai suntem catolici sau protestanÅ£i ÅŸi nici măcar cardinali sau mireni. Suntem numai mântuiÅ£i sau nemântuiÅ£i. Suntem numai cu Christos sau fără El. Cardinalul era cu Christos.â€
Un alt articol care merită menÅ£ionat este cel dedicat memoriei lui Traian Dorz, cel care a fost conducătorul miÅŸcării Oastea Domnului din România. Traian Dorz, fiu de ţăran din Livada BeiuÅŸului, a demonstrat de-a lungul vieÅ£ii o consacrare de excepÅ£ie, manifestată prin scrierea „a mii de proverbe versificate, a mii de poeme, unele intrate pentru totdeauna în muzica sufletului nostru, prin cântările Oastei Domnului…†Astfel, Traian Dorz a fost „cel mai prolific scriitor creÅŸtin pe care l-a cunoscut vreodată, Å£ara noastră… Minunea este cu atât mai mare cu cât din cei 75 de ani ai săi, 17 i-a petrecut în închisori ÅŸi lagăre de muncă forÅ£ată.â€
Nu putem să nu fim de acord cu Petru Lascău când spune: „Cel mai mare poet ţăran, cum l-a numit unul dntre poeţii români contemporani, s-a plămădit ca om şi mesager divin pe plaiurile Bihorului, la coarnele plugului, în foşnetul pădurilor de fagi, în unduirea holdelor de grâu, în sudoarea nobilă a ţăranului. Citindu-i poezia, meditaţia, uneori, de profunde pătrunderi filozofice, nu poţi să nu simţi mirosul fânului de curând cosit. Nu poţi să nu auzi ciocârlia şi cântecul voios al secerătorului.†În cuvinte pătrunse de împreună simţire creştină, Petru Lascău realizează astfel, o prezentare vie şi sensibilă a celui ce a fost Traian Dorz, a acestui om de excepţie, care scria: „Isus, Isus noi te-aştepăm/ Cum crinii aşteaptă roua./ Privind spre ceruri Te chemăm/ Cu mâinile-amândouă.†La finalul acestui articol, Petru Lascău nu poate să nu afirme: „Analizându-i opera, nu-ţi vine să crezi că este posibil ca într-o viaţă atât de scurtă şi atât de zbuciumată, un om fără o educaţie deosebită să scrie atât de mult şi atât de bine.†Iată un exemplu de creştin care a reuşit să învingă somnul epocii sale.
Un alt articol care ar merita menÅ£ionat este „Cruciadă în Româniaâ€, inspirat din experienÅ£a călătoriei misionare pe care Petru Lascău împreună cu formaÅ£ia „Elimâ€, din biserica pe care o păstorea, la Chicago, au făcut-o în 1992. ÃŽn cuvinte simple ÅŸi făcând, aÅŸa cum spune autorul, „haz de necazâ€, ne sunt relatate principalele momente ale acestui drum, din Statele Unite ale Americii în România. Cu această ocazie, autorul ÅŸi grupul „Elim†au ocazia să revadă locuri dragi din cuprinsul ţării, trecând prin bisericile penticostale din patria mamă. O concluzie interesantă pe care autorul o formulează este că „România îşi construieÅŸte azi, bisericile. Pretutindeni în Å£ară se construiesc biserici. Singurele proiecte la care se lucrează, singurele ce au fonduri sunt construcÅ£iile bisericeÅŸti.†Cât de adevărate erau aceste cuvinte în 1992, când a fost scris aricolul ÅŸi cât de mult am vrea să rămână valabile ÅŸi astăzi, în anul 2009. La final, autorul spune: â€Pot afirma cu încredere, la sfârÅŸitul acestei prezentări, că pretutindeni, românii au rămas ospitalieri, în ciuda sărăciei ÅŸi a preÅ£urilor astronomice. CreÅŸtinul a rămas acelaÅŸi om de bine, dornic de părtăşie frăţească, dornic de Dumnezeu.â€
Astăzi S-a născut Christos
Pentru cei interesaţi, volumul „Lupta cu somnul†oferă multe alte surpize plăcute, inclusiv un articol despre Bill Clinton şi afacerea Levinsky, despre modernism şi impactul său asupra creştinismului, despre relaţia dintre bisericile protestante şi biserica ortodoxă română, despre istoria penticostalismului, despre dilema alegerilor prezidenţiale în Statele Unite ale Americii şi multe alte subiecte care se recomandă oricui doreşte să învingă în lupta cu somnul.
ÃŽn încheierea acestui volum, nu putem să nu ne oprim asupra articolului „Zăpezile de altădatăâ€, scris de Rodica Lascău, articol care adaugă ultimele două file la experienÅ£a luptei cu somnul. Autoarea reia momentul Crăciunului ÅŸi al acelor timpuri când spune ea – „simÅ£eam mirosul paielor pe care sta culcat Pruncul. Åži noi eram prunci, ÅŸi El venise în primul rând, la noi, în lumea bucuriei noastre copilăreÅŸti, pentru că noi eram poate, cel mai aproape de El, de lumea Luiâ€. Rodica Lascău exprimă la sfârÅŸit, o idee călăuzitoare în lupta cu somnul: „Unde era Pruncul de curând născut? Crescuse cum ÅŸi noi crescuserăm. L-am căutat la iesle ÅŸi ieslea era goală ÅŸi pustie. Am alergat la casa dulgherului ÅŸi nu era acolo. Târziu, pe colina sinistră din marginea oraÅŸului, am găsit o cruce. Am urcat dealul ÅŸi am plâns la poalele ei, când ni s-a spus că murise în locul nostru… Am descoperit acolo, la crucea din Dealul Iubirii, că El, Pruncul, Se întrupase în fiecare dintre noi, din lacrimile pocăinÅ£ei ÅŸi ale regăsirii. Vedem de atunci, acele albastre ţărmuri, cu ochii Lui…, sperând în cuvintele Lui ÅŸi trăim deja, în lumea Lui, a Pruncului ce a adus bună-învoire între cer ÅŸi pământ, prin crucea jertfei Sale.†Cu alte cuvinte, în lupta cu somnul putem fi biruitori numai atunci când Christos Se întrupează în fiecare din noi prin „lacrimile pocăinÅ£ei ÅŸi ale regăsiriiâ€.
Prin urmare, somnul este consecinÅ£a logică a despărÅ£irii de Dumnezeu. Somnul este expresia unei lumi aflate în întuneric spiritual ÅŸi departe de ÃŽmpărăţia Cerească a Luminii. Somnul se exprimă printr-un modernism deşănÅ£at, printr-o religiozitate lipsită de Christos, prin manifestarea patimilor ÅŸi a desfrâului de orice fel, prin media care prezintă păcatul în multitudinea formelor sale. Cu toate acestea, trezirea ne stă la îndemână, atunci când prin lacrimile pocăinÅ£ei „ne apropiem de Christos ÅŸi când „aÅŸteptarea devine freamăt ÅŸi nesomn, devine dor ÅŸi pregătireâ€.