ÃŽn ultima vreme, se desfăşoară în presa românească ÅŸi pe bloguri o dezbatere furibundă despre „Catedrala mântuirii neamuluiâ€.
Iată că acum a intervenit în această discuÅ£ie ÅŸi Domnul Gabriel Liiceanu, profesor de filozofie la Universitatea din BucureÅŸti ÅŸi director al prestigioasei edituri Humanitas, cu un articol întitulat „Există catedrale ale „mântuirii neamului?â€, publicat în „Contributors.ro†şi republicat în „Hotnews.roâ€, vineri 20 mai, 2016. Domnia sa pune în discuÅ£ie însuÅŸi numele de catedrală a „mântuirii neamuluiâ€, afirmând de la început că: „tema ascunde în ea ceva grav, ceva aÈ™ezat dincolo de patimi, de opÈ›iuni de existență sau de judecăți aleatorii. Ceva care È›ine mai degrabă de adecvarea sau inadecvarea credinÈ›ei creÈ™tine la propriul ei obiect. Eventual, de o gravă inadvertență. Vreau să spun că sintagma aceasta, „mântuirea neamuluiâ€, atinge însăși rădăcina învățăturii creÈ™tine, făcând să se ofilească planta adevăratei credinÈ›e.â€
Domnul Liiceanu îşi precizează propria lui credinţă despre această temă în aceste cuvinte:
“De nicăieri în Evanghelii nu rezultă că Isus a intrat în lume ca să mântuie un neam. ÃŽn creÈ™tinism, mântuirea are în vedere asumarea de către Isus a naturii umane universale È™i ea îl priveÈ™te pe fiecare individ în parte ca exemplar al acestei unice naturi. Persoana e cuanta credinÈ›ei creÈ™tine, È™i nu neamul. CreÈ™tinismul creează spaÈ›iul individualului înlăuntrul unei umanități de semeni. Mântuirea nu are loc pe triburi, nu se petrece „la pachetâ€. Ea presupune „adunarea într-unul singur a fiilor lui Dumnezeuâ€, împrăștiaÈ›i până atunci pe neamuri.â€
Pentru susţinerea acestei convingeri, el îl citează pe ieromonahul Rafail Noica (fiul filosofului Constantin Noica), care, răspunzând unei întrebări despre mântuirea poporului român ca neam, a răspuns:
„Eu nu È™tiu că ne vom mântui ca neam. Când spun aceasta, nu înseamnă că dispreÈ›uiesc originile noastre sau orice element al realității vieÈ›ii noastre naÈ›ionale. (…) Dacă ne mântuim ca neam? Ce înseamnă să ne mântuim ca neam? Dumnezeu este Persoană È™i vorbeÈ™te ca persoană. Tu, suflete, care mi-ai pus această întrebare, tu eÈ™ti cel care te mântuieÈ™ti. Poate că eÈ™ti tătar, nu È™tiu; cred că eÈ™ti român, după cum ai întrebat, dar oriÈ™icine ai fi, tu eÈ™ti cel care te mântuieÈ™ti. Trebuie trecut, totuÈ™i, dincolo de ceea ce ne limitează È™i ne desparte. Neamul nostru se cheamă Cristos. Sau, dacă vreÈ›i, neamul nostru se cheamă Israel, adică poporul lui Dumnezeu. (…) Patria noastră nu este Rusia sau România sau Anglia, este Ierusalimul cel de sus; patria noastră este cea care vine, nu cea unde ne-am născut. Ne-am născut într-un «cuib», ca È™i păsările, È™i trăim în el până ce ne vor creÈ™te aripile, până ce vom zbura È™i noi, ca să ne luăm zborul veÈ™nic.â€
Dar dl Liiceanu merge mai departe ÅŸi ne semnalează faptul că „mântuirea pe neamuri†“a fost condamnată sub numele de etnofiletism (filetism naÈ›ionalist) în Sinodul ortodox din 1872, organizat la Istanbul de Patriarhul Ecumenic Antim VI, ca erezie modernă a ortodoxiei: Biserica nu poate fi confundată cu destinul unei singure naÈ›iuni. Cu etnofiletismul, este vorba de ignorarea „întregii lumi creÈ™tineâ€, de punerea în paranteză a creÈ™tinătății de dragul unui singur neam†(Sublinierea noastră, I.Å¢.)
Filosoful Liiceanu spune despre cuvintele spuse de sihastrul Rafail Noica că ele “spun totul despre esenţa mântuirii şi adaugă: “Imi e greu să cred că adevărul lor le este străin înalților ierarhi ai Bisericii Ortodoxe de la noi.†Şi apoi adaugă că tot aşa: “nu-mi pot imagina că ei (înalţii ierarhi) nu știu†că Sinodul din 1872 a hotărât că “mântuirea pe neamuri†este o erezie.
Cu alte cuvinte, dl Liiceanu ne lasă să înţelegem că înalţii ierarhi Bisericii Ortodoxe induc in eroare poporul roman cu bună ştiinţă şi că folosind sintagma “mântuirea neamului†ei comit o erezie, definită astfel de un sinod pan-orthodox.
Iată avertismentul esential adresat de dl Liiceanu poporului roman: “ orice revenire la ograda unui neam este o trădare a mesajului evanghelic È™i o cădere înapoi (tribală) în istoria speciei.â€
Domnul Gabriel Liiceanu este unul dintre cei mai respectaţi intelectuali români de astăzi. Apartenenţa lui la religia ortodoxă este un fapt care nu poate fi contestat sau pus la îndoială. Analiza pe care o face el în articolul de mai sus conceptului de “mântuire a neamului†este clară şi de necombătut.
Oare înalţii ierarhi ai Bisericii Ortodoxe nu iau în considerare acest sunet de trâmbiţă?
Oare poporul român mai are nevoie de ceva şi mai puternic ca să se trezească?
Oare câţi o vor face?
Sursa: iosifton.ro